Nå har Hvass egen avdeling for temporært renhold


Temporært, eller periodisk, renhold, er renhold som ikke er en del av det daglige, men som må gjøres med jevne mellomrom. Temporært renhold er et satsningsområde hos oss i Hvass, og vi har nylig ansatt Mads Klemsdal som leder for vår nye avdeling. 

Eksempler på temporært renhold er vinduspuss, skuring og boning av ulike gulv, fliserens og fugerens, fjerning av støv som samler seg på plasser som er lite tilgjengelig, tepperens og impregnering av tepper og behandling og rens av skinn.

Hvass er en del av Tomagruppen, som tidligere har tatt seg av våre temporære behov. 

– Vi så at oppdragsmengden økte, og at vi har ekspertisen blant egne ansatte. Så vi skjønte at dette kunne vi gjøre selv. Men vi trengte en som kunne lede avdelingen, fordi det ble for mye jobb for meg alene, sier Aneta Cegielka, som er driftsansvarlig for renhold.

Et yrke som krever kunnskap
Etter en prosess med flere gode søkere, var det Mads Klemsdal som skilte seg ut. Han har en fortid som renholder, både i Forsvaret og i Tomagruppen. 

– Vi er kjempefornøyd med ansettelsen. Mads er veldig nøye og har stor kunnskap. Det er nok ikke alle som tenker over hvor mye kunnskap man trenger i dette yrket. En overflate er ikke bare en overflate, alle materialer skal behandles forskjellig. Vi trengte en som kunne gjøre denne jobben riktig, og det var Mads.  

Mads er veldig glad for tilliten han har fått.

–  Målet er å bygge en tempavdeling som har masse kunnskap, og der folk trives på jobb. Vi skal ha gode rammer for både ansatte og kunder, og vi vil ligge et steg foran. En av grunnene til at jeg sa ja til denne jobben, er at Hvass er et sted der jeg kan utvikle meg, og at denne avdelingen blir satset på. Jeg tror det blir veldig bra.

Foto: Einar Aslaksen

Sunt arbeidsmiljø

– Hvorfor er temporært renhold viktig?

– Temporært renhold er med på å bidra til et sunt arbeidsmiljø og godt inneklima. Hvis ikke støv fjernes kan det gå utover helsen til de som benytter lokalene. Kundene tenker ofte ikke over dette, men vårt oppdrag er å ligge et steg foran kundene, slik at de ikke trenger å tenke over det. En kunde fortalte oss nylig at inneklimaet ble så mye bedre etter at vi hadde vært der. Det setter vi pris på, sier Mads.


– I tillegg er temporært renhold med på å bevare bygget og materialene. Det sier seg selv at et gulv blir mer slitt om det ikke vedlikeholdes.

Han er veldig fornøyd med kundene han har ansvar for.

– Vi er veldig heldige. Hvass har mye tillit, og det merkes i langvarige kundeforhold. Og så har vi mange kunder med veldig fine lokaler, og de stoler på at vi vet hvordan vi skal håndtere materialene i byggene. Fine bygg og eksklusive materialer krever mer. Det er mye kjemi og feil vaskemidler kan være ødeleggende. Våre renholdere er forberedt og bevisst på hva de gjør, og våre kunder vet at de er i trygge hender.

Satser videre i 2024

Den nyansatte lederen har en svært variert arbeidshverdag. 

–  Ingen dager er like, og det er noe av det aller beste med jobben min. Typiske arbeidsoppgaver er for eksempel vasking av kluter og mopper, kjøpe utstyr, levere utstyr, kundemøte, befaring, sitte her på kontoret og jobbe med administrative ting.

– Og hva er målet for 2024?

– Å fortsette å utvikle den temporære delen. Vi ser allerede at oppdragsmassen forandrer seg, det kommer flere store jobber, og de som har vært i kontakt med oss tidligere, de vet vi er flinke og kommer igjen. Vi har fått mange positive tilbakemeldinger på den jobben vi gjør, og det er vi så glade for. Så det går riktig vei, men vi er i en fase der vi må utvikle oss videre for å henge med. Så det er vårt viktige fokus fremover.

 

Neste
Neste

Fra privat kokk for forsvarsministeren – til driftsansvarlig i Hvass